Reglemente

Tekniskt reglemente EAS Supersport

Fordonets mått: Axelavstånd: Max 2150 mm ± 2%. Bredd: Max 2000 mm

Hjul: Fälgar fram max 13¨*7¨ , bak max 13¨*9¨ . Material stål eller aluminium.

Fjädring: Fritt utförande men skall alltid avfjädra chassit.

Bakvagn: Stel svingarm där höger och vänster sida följs åt under fjädringsrörelse.

Framvagn: Fritt utförande.

Styrning: Fritt utförande på framhjulen.

Bakaxel: Stel min. dimension 50*3mm i runt kalldraget stålrör.

Bromsar: Skall finnas på alla fyra hjul, uppdelat i två separata kretsar. Material på bromsskivor skall var i stål.

Bränsletank: Max. volym 10 liter, om större tank användes skall denna vara av FIA godkänd säkerhetstank.

Drivning: Kedja direkt växellåda-bakaxel, ryckutjämnare får finnas.

Kaross: Fri design. Glasfiberarmerad plastkaross. Kaross får inte täcka hjulen sett från sidan. Spoiler fram skall täcka främre delen av framhjulen. Stänkskärmar som täcker minst halva bakhjulets omkrets skall finnas. Vinge bak får placeras inom bilens projektion.

Bottenplåt: Minimum 3 mm aluminiumplåt.

Torpedvägg: Minimum 3 mm aluminiumplåt skall finnas som skyddar föraren vid maskinhaveri.

Backspeglar: Skall finnas för att säkerställa sikt bakåt.

Belysning: Röd belysning bakåt. Skall användas vid nedsatt sikt. Bromsljus skall finnas.

Huvudströmbrytare: Skall bryta alla elektricitet och vara åtkomlig utifrån och av förare i fastspänt läge. Märkt med sedvanlig dekal på utsidan. enligt SBF TR 5.13.

Säkerhetsbälte: Godkänt 6-punktsbälte enligt SBF TR 5.6.

TR 5.6.1 – 6-punktsbälte: Bälte med två axelband, ett midjeband och två för benen. Antal fästpunkter ska vara två för midjeband, två för axelband och två för banden över benen. – Dessa bälten ska överensstämma med FIA Standard 8854/98 eller 8853/98 & 8853-2016. 

UNDANTAG  – Racing: Nationellt undantag på 5-årsregeln gällande bälten. Vid första registreringstillfället ska dock bältet finnas på FIA Technical List nº 24 och 57.

– Normen TR5.6.1 måste alltid uppfyllas.

Stol, nack- och sidoskydd: Utförande fritt, men skall finnas.

Motor: Motorcykelmotor, max cylindervolym 1000 cc, från en standard mc avsedd för allmän trafik i Sverige. Motorn skall vara monterad på bilens högra sida.

Kamaxel och kamdrev: Inga förändringar eller byten får göras, skall alltid vara i original utförande. Kamkedjesträckare och glidskenor får utbytas.

Vevaxel: Ingen som helst efterbearbetning av originalfabrikantens axel får göras.

Kolvar, kolvringar, kolvbultar och låsringar: Ingen efterbearbetning tillåten (se vevaxel)

Cylindrar: Inga ändringar är tillåtna, varken honing, borrning, polering eller ändring av ytmaterial.

Cylindertopp: Inga ändringar är tillåtna. Inget material får borttagas eller tillföras. Ventiler, styrningar, säten, fjädrar, knaster och knasterbrickor skall vara i original utförande.

Insugs- och avgaskanaler skall vara original som på den tillåta motorn, ingen som hels bearbetning tillåtes. Topplockspackning får bytas.

Förgasare: Skall helt överensstämma med den homogliserande. Munstycken och nålar får bytas. Mekanisk eller elektrisk choke får demonteras. Insprutningsmotor får användas.

Insprutningsmotorer får användas dock med original/homogliserad ECU (databox). Eftermarknads insprutning är inte tillåtet.

Vikt/tävlings effekt: Max 2,5 kg/hk

All form av överladdning är inte tillåtet.

Bränsle: Endast handelsbensin är tillåtet.

Bensin med högre oktantal än 99 oktan är inte tillåtet.

Avgassystem: Fritt utförande i sin helhet. Max ljudnivå enligt SBF:s bestämmelser.

Koppling: Inga ändringar tillåtna. Lameller, stålskivor och fjädrar får bytas men antalet får inte ändras enligt original (se homologering. Slirkoppling får endast användas om den är originalmonterad enligt homologering.

Extra oljekylare får monteras. Skvalpplåt i oljetråget får monteras, för att säkerställa oljetrycket. 

Elsystem: Fritt

Inga förändringar av motor än ovan nämnda är tillåtna. Det åligger förare att införskaffa sådan skriftlig information att motorns tekniska specifikationer alltid kan vidimeras.

Kolfiber, magnesium, titan och composit är inte tillåtet.

SBF Racingvagnbok krävs: kontaktuppgifter till besiktare finns på www.sbf.se